
Terwijl het kwik in Hoorn rond het middaguur de 25 graden passeert, proberen medewerkers van een gespecialiseerd bedrijf de warmte uit het datacenter van het Dijklanderziekenhuis te houden.
Ze willen de vloer op deze zonnige zomerdag in 2018 ophogen om de servers beter te kunnen koelen. Maar een paar uur later liggen alle ict-systemen in het ziekenhuis eruit en moet de Spoedeisende Hulp zijn deuren sluiten. Ook de afdeling verloskunde, de hartbewaking en de operatiekamers gaan grotendeels dicht. Hoe kan dat?
Het incident in het Dijklanderziekenhuis – destijds nog het Westfriesgasthuis – staat niet op zichzelf. Relatief kleine ict-problemen kunnen door een samenloop van omstandigheden grote gevolgen voor patiënten hebben, blijkt uit onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Ziekenhuizen doen te weinig om dat te voorkomen, luidt de conclusie.
Tweede elftal
Bij het ziekenhuis in Hoorn dachten ze het goed voor elkaar te hebben. Als een computerserver door een fout uitvalt, neemt een ander systeem het over. Dat is goed gebruik onder systeembeheerders: door die zogeheten redundantie staat er, om het in voetbaltermen te zeggen, altijd een tweede elftal klaar om het over te nemen als het eerste plotseling helemaal geblesseerd raakt.
Maar op die zomerdag in 2018 gebeurt dat niet. De ingehuurde techneuten tillen en kantelen een kast met draaiende computerservers op. Waarschijnlijk gaat daarbij een cruciaal onderdeel van het opslagsysteem, met daarin de elektronische patiëntendossiers, kapot.