De tekorten kunnen mogelijk, afhankelijk van de bestelling, nog maanden duren. “Autofabrikanten zullen strategische keuzes moeten maken bij het gebruiken beschikbare chips”, zegt Berings. “Dat betekent dat populaire modellen vooraan staan in het krijgen van de voorraad.” Hij verwacht dat de impact voor de Nederlandse markt beperkt blijft. De Nederlandse autofabriek VDL Nedcar en brancheorganisatie RAI Vereniging ervaren nog geen problemen.
Stoel kan worden gemist, chips niet
“Als een stoel mist, kun je de auto verder afmaken en vervolgens even aan de kant zetten. Het is niet handig, maar het kan wel”, zegt Sigrid de Vries, secretaris-generaal van de Europese brancheorganisatie CLEPA die de toeleveranciers vertegenwoordigt. “Bij chips is het anders, dat productieproces luistert veel nauwer.” In de gemiddelde auto zitten vandaag de dag zo’n honderd chips die specifieke zaken aansturen, aldus de brancheorganisatie.
Dit gecombineerd met de toegenomen vraag naar elektronica, zorgt nu dus voor de tekorten. Wat verder niet meehelpt, is dat smartphonefabrikant Huawei afgelopen zomer zijn eigen voorraad zo groot mogelijk wilde maken. Dit kwam door Amerikaanse sancties, waardoor het concern vanaf half september geen nieuwe hoogwaardige chips zou krijgen. Volgens persbureau Bloomberg leidde dit vervolgens tot zorgen bij Apple, waar men ook extra voorraden besloot aan te leggen.
Chips met veel rekenkracht, die bijvoorbeeld zijn bedoeld voor de nieuwste smartphones maar dus ook voor auto’s, worden geproduceerd door twee partijen: het Taiwanese TSMC en Samsung. Het concern in Taiwan is de belangrijkste partij in de markt en bijvoorbeeld hofleverancier van Apple.
Medewerkers op het hoofdkantoor van TSMC in Taiwan: