Google wil binnen een aantal jaar stoppen met het individueel volgen van gebruikers, las ik bij Tweakers. Google wil alle unieke identifiers blokkeren, zowel van het bedrijf zelf als van adverteerders. “People shouldn’t have to accept being tracked across the web in order to get the benefits of relevant advertising”, aldus de toelichtingsblog van Google. Toch blijven er volgens Google manieren waarop websites gericht kunnen adverteren. Het bedrijf noemt ‘vooruitgang in aggregate, anonimisatie, on-device-verwerkingen en andere privacybehoudende technologieën’. Ik ben erg benieuwd.
Als je één bedrijf moet noemen dat je continu volgt, dan zullen veel mensen Google noemen. De stap voelt dan ook raar en onverwacht, en het bedrijf zal er zeker goede PR garen bij spinnen: kijk ons eens ineens pivotten naar een privacyvriendelijke webbelevenis. Maar de grap is natuurlijk dat Google dit soort tracking helemaal niet meer nodig heeft, ze kan met contextual advertising al meer dan genoeg mensen passende advertenties voorschotelen. Het zijn dus vooral Google’s concurrenten die hier last van gaan krijgen.
Daar komt bij dat Google ook een nieuwe technologie heeft ontwikkeld waarmee het beheren van persoonsinformatie privacyvriendelijker wordt. In de kern wordt alle data op de eigen computer geladen en in een machine learning model gevoegd. Data van andere mensen wordt op een privacyvriendelijke (want geanonimiseerde) manier gedeeld, zodat iedereen zijn of haar eigen profiel kan verrijken zonder dat ergens centraal álle gegevens (of zelfs maar de gegevens per cohort) beschikbaar zijn. Het is vrij nieuw, maar al getest met het Android-toetsenbord Gboard en lijkt te werken zoals beloofd.
In theorie wordt dit zelfs een open standaard, zodat concurrenten het ook over kunnen nemen. Maar de marktmacht van Google blijft wel zo groot dat het lange tijd vooral dit bedrijf een groot voordeel zal opleveren. En dat maakt het zorgelijk, ondanks de belofte van meer privacy en bescherming van persoonsgegevens.
Arnoud