
Je hoeft straks geen snelle pc of de nieuwste spelcomputer meer in huis te hebben om de laatste games te spelen. Die grote belofte doet Google met zijn nieuwe dienst Google Stadia, een streamingdienst voor games.
Als de dienst werkt zoals Google belooft, zou dat een enorme verandering zijn voor gamers en de game-industrie. Spelcomputers kunnen in theorie overbodig worden. “Iedereen zit met smart te wachten of Google nu de code voor het streamen van games heeft gekraakt”, zegt Patrick Weekers van de Nederlandse gamestreamingdienst Utomik.
Google wil het spelen van de nieuwste games voor iedereen toegankelijk maken. Je hebt alleen een telefoon, computer of televisie met een goede internetverbinding nodig. Het rekenwerk gebeurt in de serverparken van Google, in de cloud. Vanuit daar wordt het beeld van het spel naar het apparaat gestuurd waarop je wilt gamen.
Vertraging
Het is een technologie waar al jaren door verschillende partijen aan gewerkt wordt, met vooralsnog geen grote successen. OnLive probeerde het in 2010 al, maar ging in 2012 failliet. De laatste jaren zijn ook Sony en Microsoft zich op de markt gaan wagen, maar megasuccessen blijven uit.
Google gaat een stap verder. Het bedrijf wil een knop in YouTube-filmpjes toevoegen bij trailers en andere filmpjes van spellen. Als je op de knop drukt, kun je binnen vijf seconden het spel waar je naar kijkt spelen.
Grote struikelblok bij eerdere initiatieven was de vertraging die optrad. Het personage op het scherm reageert net wat trager dan wanneer het spel op een spelcomputer in huis wordt gedraaid. Zeker in een schietspel kan dat het verschil maken tussen een raak schot of een pijnlijke misser.
De Nederlandse game-ontwikkelaar Rami Ismail vindt dat de dienst veel potentie heeft, maar alles hangt volgens hem af van de verbinding. “Maar als één bedrijf het voor elkaar kan krijgen, dan is het waarschijnlijk Google.”
https://nos.nl/l/2276840