Facebook is begonnen met een test waarmee het platform aan mensen vraagt of ze een artikel wel hebben gelezen, voordat ze het met hun vrienden delen. Dat schrijft Facebook op Twitter.

Het om een test die aan 6 procent van de Android-gebruikers van Facebook wereldwijd wordt getoond, weet The Verge. Mensen kunnen het venster te zien krijgen als ze een bericht dat op Facebook is geplaatst op hun eigen tijdlijn willen delen.

Facebook checkt of de gebruiker het artikel vooraf (via Facebook) heeft geopend. Zo niet, dan verschijnt de pop-up. “Je staat op het punt om dit artikel te delen zonder hem te hebben geopend”, meldt Facebook in dat geval. Vervolgens kunnen gebruikers het artikel alsnog openen of zonder te lezen doorgaan met delen.

Volgens Facebook is de pop-up bedoeld om mensen te helpen zichzelf beter te informeren over de artikelen die ze delen. In het venster benadrukt Facebook dat het delen van artikelen zonder ze te lezen kan betekenen dat de gebruiker “belangrijke feiten” mist.

De test lijkt op een venster wat Twitter vorig jaar in het leven riep. Twitter vraagt gebruikers daarmee ook of ze een artikel eerst willen lezen, voordat ze het delen.

Het is niet bekend of en wanneer Facebook zijn functie voor alle gebruikers beschikbaar maakt.

Source