Facebook maakte het voor adverteerders op het platform mogelijk om reclame te richten op aan nazi’s gerelateerde onderwerpen, ontdekte de Los Angeles Times.
Adverteerders konden hun boodschap via de automatische advertentietool van Facebook versturen naar mensen die geïnteresseerd zijn in Joseph Goebbels (propagandaminister van nazi-Duitsland), Josef Mengele (nazi-arts) en Heinrich Himmler (leider van de SS).
Andere interessegebieden waren onder meer de niet langer actieve neonaziband Skrewdriver en de Italiaanse fascistische politieke partij PNF van Benito Mussolini.
De categorieën in Facebooks advertentietool worden niet handmatig, maar automatisch gemaakt op basis van activiteit van gebruikers, zoals reacties op advertenties of het lid worden van een bepaalde groep.
Facebook heeft tegen de Los Angeles Times gezegd de groepen te verwijderen uit zijn advertentietool. “De meeste van deze opties om mensen te bereiken zijn tegen ons beleid en hadden eerder opgepikt en verwijderd moeten worden”, zegt een woordvoerder.
Het is niet de eerste keer dat Facebook in verlegenheid wordt gebracht door omstreden advertentie-opties. In 2017 werd ontdekt dat adverteerders zich konden richten op antisemitische categorieën, zoals ‘jodenhaters’.
Nieuwsbrief
https://www.nu.nl/internet/5755800/facebook-liet-adverteerders-reclame-richten-op-nazionderwerpen.html