Facebook heeft nepadvertenties die werden geplaatst namens alle honderd leden van de Amerikaanse Senaat goedgekeurd.

De nepadvertenties werden gekocht door Vice News, dat daarmee wil aantonen dat het advertentiesysteem van Facebook “eenvoudig te misleiden” is. Het medium plaatste de advertenties op ongebruikte Facebook-pagina’s.

Sinds mei voorziet Facebook alle advertenties over politieke onderwerpen van een label waarmee het aangeeft wie voor de advertentie betaald heeft. Adverteerders moeten via een systeem zelf aangeven wie achter de reclame zit. Met de stap wil het bedrijf dat politieke advertenties op het sociale medium transparanter worden.

In een reactie aan Vice News laat Facebook weten dat de honderd advertenties nooit door het systeem goedgekeurd hadden moeten worden.

Het onderzoek van de nieuwssite wordt gepubliceerd aan de vooravond van de Amerikaanse congresverkiezingen, die plaatsvinden op 6 november. In het Huis van Afgevaardigden worden alle 435 zetels opnieuw verdeeld. In de Senaat gaat het om 33 van de honderd zetels.

https://www.nu.nl/tech/5543456/facebook-keurt-nepadvertenties-namens-volledige-senaat-vs-goed.html