Facebook heeft fel gereageerd op uitlatingen van de Britse mededingingswaakhond CMA. Die oordeelde vorige maand dat Facebook de aankoop van gifjesplatform GIPHY mogelijk moet terugdraaien, omdat het de concurrentie op de online advertentiemarkt zou schaden. Volgens Facebook is dat “bijzonder onredelijk en buitenproportioneel”.

Volgens het socialemediabedrijf zou de CMA een stap als de gedwongen verkoop van een bedrijfsonderdeel “zeer voorzichtig moeten afwegen”. Facebook benadrukt daarbij dat GIPHY geen zaken doet in het Verenigd Koninkrijk, al is de dienst daar wel beschikbaar. Ook vraagt het Amerikaanse bedrijf zich af of de Britse toezichthouder het afstoten van een bedrijf wel kan eisen.

Facebook ligt al ruim een jaar met de CMA overhoop vanwege de overname van GIPHY vorig jaar voor 400 miljoen dollar (339 miljoen euro). Daarvoor had Facebook geen toestemming gevraagd van toezichthouders in het Verenigd Koninkrijk of elders. In maart wees de CMA een voorstel van Facebook af waarbij de bibliotheek van GIPHY vijf jaar lang voor iedereen beschikbaar zou blijven op dezelfde voorwaarden als voor de overname.

Via GIPHY kunnen gebruikers veelal grappige animaties zoeken waarmee ze chatgesprekken of berichten op sociale media opleuken. Dat zijn relatief eenvoudige filmpjes of series afbeeldingen die continu worden herhaald. In de beginjaren van het internet sierden ze veel websites, maar daarna raakten ze in onbruik. Met de opkomst van sociale media groeide de populariteit van de animaties weer.

Source