Facebook gaat de regels voor politieke advertenties in de Verenigde Staten aanscherpen in aanloop naar de presidentsverkiezingen van 2020. Het bedrijf gaat adverteerders op voorhand strenger controleren en informatie over adverteerders publiceren.

In 2018 startte Facebook met een autorisatie van adverteerders alvorens zij advertenties mogen plaatsen over maatschappelijke zaken, verkiezingen en politiek. Adverteerders moeten informatie aanleveren over wie ze zijn en waar ze gevestigd zijn. Ook moeten zij in de advertentie kenbaar maken door wie deze betaald is.

Volgens Facebook is dit niet voldoende omdat er een aantal zaken is waarin adverteerders probeerden misleidende informatie te geven over wie de advertentie betaald had. Daarom voeren zij nu extra maatregelen in voor adverteerders in de VS.

Extra controle voor keurmerk ‘geverifieerde organisatie’

Vanaf half september moeten adverteerders meer informatie aanleveren, waaronder een Amerikaans adres, telefoonnummer, zakelijk e-mailadres, een zakelijke website en een informatie waaruit blijkt dat ze geregistreerd staan bij de overheid. Alleen dan mogen ze de geregistreerde naam gebruiken in het ‘i’-symbool waarin de adverteerder vermeld staat, met daarbij de informatie ‘geverifieerde organisatie’.

Als ze deze informatie niet aan kunnen leveren, komt onder het ‘i’-symbool te staan: ‘over deze advertentie’. Met de informatie onder het ‘i’ symbool wil Facebook het inzichtelijk maken voor de gebruiker wie ze probeert te beïnvloeden en waarom.

Wanneer een adverteerder de benodigde informatie niet voor half oktober aanlevert, zullen advertenties van deze adverteerder tijdelijk worden stopgezet.

Verbeteringen van de advertentiebibliotheek

Facebook neemt de politieke advertenties op in de advertentiebibliotheek, maar uit eerder onderzoek bleek al dat dit overzicht niet compleet is. Zo was de lijst met advertenties niet up-to-date en waren de gespendeerde bedragen voor advertenties opgedeeld in brede categorieën.

In de komende maanden zal Facebook de advertentiebibliotheek verbeteren zodat het gemakkelijker wordt om gespendeerde bedragen van Amerikaanse presidentskandidaten te bekijken en vergelijken.

Source