Facebook gaat het over een aantal maanden voor Nederlandse gebruikers inzichtelijk maken welke informatie het bedrijf over hen verzamelt door het surfgedrag van die persoon te analyseren. De data worden inzichtelijk in de instellingen onder ‘Activiteit buiten Facebook’, maakt het bedrijf dinsdag bekend op zijn blog.

Het gaat om informatie die Facebook van bedrijven ontvangt als een gebruiker een bepaalde website of app bezoekt. Met die informatie kan Facebook zijn gebruikers gepersonaliseerde advertenties laten zien.

Facebook krijgt toegang tot die informatie als gebruikers zich bijvoorbeeld via Facebook aanmelden, of als een website is voorzien van de zogenoemde Facebook-pixel. Deze voor het blote oog onzichtbare software laat aan Facebook weten dat een gebruiker een bepaalde website heeft bezocht.

In de instellingen van ‘Activiteit buiten Facebook’ wordt het ook mogelijk om het door Facebook verzamelde surfgedrag los te koppelen van het Facebook-profiel van de gebruiker. Dat betekent dat de data niet langer zijn gelinkt aan het account, maar Facebook kan de informatie nog wel op andere manieren gebruiken.

De optie om het met Facebook gedeelde surfgedrag in te zien werd in mei 2018 aangekondigd door Facebook-directeur Mark Zuckerberg. Het plan was om de functie binnen enkele maanden beschikbaar te maken, maar de ontwikkeling ervan duurde langer dan gepland, omdat de informatie op verschillende Facebook-system wordt opgeslagen.

Wanneer ‘Activiteit buiten Facebook’ precies voor Nederlandse gebruikers beschikbaar wordt gemaakt, heeft het bedrijf niet bekendgemaakt.

Source