De Europese Commissie start twee onderzoeken naar Google en zijn reclamepraktijken. Het eerste onderzoek is gericht op de technologie die daarvoor wordt gebruikt, het tweede onderzoek focust zich op de wijze waarop het bedrijf data verzamelt en verwerkt.
De commissie heeft een vragenlijst van dertien pagina’s naar Google gestuurd, meldde persbureau Reuters woensdag. De techgigant heeft tot vrijdag de tijd om te reageren.
Een woordvoerder van de Europese Commissie bevestigt dat de vragenlijst onderdeel is van een onderzoek naar het datagebruik van Google. “Het onderzoek heeft betrekking tot alle diensten van Google, inclusief digitale advertenties en advertentie-technieken.”
De Europese Commissie gaat onder andere kijken naar de technologie die Google gebruikt voor de verkoop en plaatsing van advertenties op websites van derden. Het gaat daarbij om Google Display Network, een netwerk van uitgevers waarmee Google samenwerkt voor de vertoning van advertenties. De commissie wil weten hoeveel bedrijven daar gebruik van maken.
Een woordvoerder van Google zegt dat het bedrijf meewerkt aan het onderzoek en benadrukt dat het gebruikers controle geeft over hoe hun gegevens worden gebruikt. “We beperken het delen van persoonlijke gegevens om de privacy van mensen te beschermen.”
Google heeft de afgelopen drie jaar al verschillende hoge boetes gekregen, onder andere voor het bevoordelen van zijn eigen zoekmachine, het misbruiken van zijn machtspositie met het mobiele besturingssysteem Android en het belemmeren van concurrerende adverteerders. Het totaalbedrag van die boetes was 8,2 miljard euro.