Steeds meer mensen gebruiken digitale diensten van de overheid. Bijvoorbeeld online aangifte van belastingen bij de Belastingdienst. De overheid wil digitale diensten gebruiksvriendelijker maken, zodat nog meer burgers en ondernemers er gebruik van gaan maken. Dit heet ‘digitale inclusie’. Er is hulp mogelijk voor burgers die moeite hebben om hun weg op het internet te vinden.

Digitale diensten overheid voor levensgebeurtenissen

Gebruikers moeten hun weg naar de digitale diensten makkelijk weten te vinden. En ze moeten snel de informatie kunnen vinden die ze nodig hebben. De overheid wil de informatie voor burgers en ondernemers daarom meer als een persoonlijk pakket aanbieden.

In zo’n persoonlijk pakket krijgen burgers en ondernemers informatie die past bij een levensgebeurtenis. Voorbeelden van zo’n levensgebeurtenis zijn:

  • geboorte;
  • huwelijk;
  • overlijden;
  • verhuizing;
  • koop van een huis;
  • start van een bedrijf.

Stel iemand gaat verhuizen. Dan wil de burger de verhuizing zo makkelijk mogelijk kunnen doorgeven. Daarnaast wil hij bijvoorbeeld ook gelijk een parkeervergunning voor bij het nieuwe huis kunnen aanvragen. Ook wil deze burger weten aan wie hij de verhuizing moet doorgeven en op welke vergoeding hij misschien recht heeft.

De burger moet deze informatie over verhuizen op 1 centrale plek en in 1 herkenbare stijl kunnen vinden. Verschillende overheden moeten hiervoor samenwerken. Dit heet ‘integrale dienstverlening’.

Digitale diensten toegankelijk en begrijpelijk voor iedereen

  • Sommige mensen hebben moeite om hun weg op internet te vinden. De overheid wil dat iedereen mee kan blijven doen in onze samenleving. Dit heet: ‘digitale inclusie’. De overheid wil op verschillende manieren iedereen gebruik laten maken van digitale diensten.
  •  Via cursussen en ondersteuning gaat de overheid samen met commerciële partijen mensen helpen die moeite hebben met digitalisering.
  • Mensen die moeite hebben met digitale diensten kunnen anderen machtigen om dit voor hen te doen. Op die manier kunnen ze toch gebruik maken van digitale diensten. Burgers en ondernemers krijgen meer mogelijkheden om anderen digitaal te machten.

Geen gebruik maken van digitale diensten

Er zijn mensen die nog niet kunnen of niet willen gebruik maken van de digitale diensten. Voor hen  zijn er andere vormen van contact met de overheid. Zij kunnen bijvoorbeeld een afspraak maken bij een loket van de gemeente.

Agenda Digitale Overheid

In de Agenda Digitale Overheid (NL DIGIbeter) vertelt de Nederlandse regering wat zij belangrijk vindt bij digitalisering van de dienstverlening. 

Bovenkant formulier

Heeft deze informatie u geholpen?

Onderkant formulier

 

Source