Vier bedrijven achter zeventien datingsites die gebruik hebben gemaakt van nepprofielen, hebben slachtoffers van die misleiding voor in totaal 2 miljoen euro aan schadevergoeding betaald, meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vrijdag.
Het gaat om bedrijven die door de ACM op de vingers zijn getikt en in augustus afspraken maakten om hun klanten niet langer te misleiden. Zo moet bij nepprofielen duidelijk vermeld worden dat het niet om een echte persoon gaat.
“Dat is nu ook de norm die we voor andere datingsites hanteren”, zegt woordvoerder Saskia Bierling. De ACM heeft naast de vier bedrijven ook andere datingsites die bezoekers misleiden met nepprofielen op het oog en waarschuwt vrijdag dat zij daarmee op moeten houden. Als dat niet gebeurt, kan de toezichthouder optreden.
“In principe is de tijd verstreken”, zegt Bierling. “We benadrukken het nu nog een keer. Als bedrijven die consumenten desondanks hardnekkig blijven misleiden, gaan we daar wat tegen doen.” De woordvoerder kon niet zeggen welke stappen de ACM mogelijk gaat zetten.