Bij de Britse luchtvaartmaatschappij easyJet zijn de e-mailadressen en reisplannen van 9 miljoen klanten gestolen, vertelt de vliegmaatschappij dinsdag. Daarnaast wisten de daders de creditcardgegevens van 2.208 klanten in handen te krijgen.

EasyJet spreekt over een ‘zeer geavanceerde cyberaanval’. Het is niet bekend wanneer en door wie de dataroof is uitgevoerd. EasyJet heeft de onbevoegde toegang tot de data afgesloten.

Volgens de maatschappij is er geen bewijs dat “enige persoonlijke informatie van welke aard dan ook is misbruikt”. EasyJet licht de getroffen klanten in over het lek en waarschuwt ze om alert te zijn op phishing.

“We raden klanten aan om alert te blijven zoals ze normaal zouden zijn, vooral als ze ongevraagde communicatie ontvangen. We raden klanten ook aan voorzichtig te zijn met communicatie die beweert afkomstig te zijn van easyJet of easyJet Holidays”, aldus de vliegmaatschappij.

Het bedrijf heeft forensische experts ingeschakeld om het probleem te onderzoeken. Ook zijn Britse autoriteiten op het gebied van cybersecurity ingelicht.

Het is niet bekend of er ook gegevens van Nederlandse klanten gelekt zijn. Dit wordt op dit moment uitgezocht, vertelt een woordvoerder aan NU.nl.

Source