De Consumentenbond heeft samen met andere Europese consumentenorganisaties een klacht ingediend tegen de Chinese video-app TikTok. De app zou gebruikers misleiden en kinderen onvoldoende bescherming bieden tegen ongepaste inhoud en reclames. Daartegen moeten toezichthouders optreden, vinden de organisaties.

De app waarmee je korte filmpjes kunt maken en delen, zou in strijd handelen met consumentenrechten. Zo zijn de organisaties het er niet mee eens dat TikTok de video’s van gebruikers zonder vergoeding hergebruikt, verspreidt en reproduceert. Ze hebben een klacht ingediend bij de Europese Commissie.

Billboards

Zo worden kinderen misbruikt als billboards, stelt Gerard Spierenburg, van de Consumentenbond in het NOS Radio 1 Journaal. “Populaire influencers dagen jongeren uit om content te creëren rondom specifieke producten. Voor de gebruikers, vaak kinderen, is het niet duidelijk dat dit een commercieel doel dient, bedoeld om te adverteren.”

Ook is het niet duidelijk welke gegevens precies worden verzameld en op welke manier ze worden verwerkt, vinden de consumentenbonden. De Autoriteit Persoonsgegevens startte vorig jaar al een onderzoek naar privacy van Nederlandse kinderen bij TikTok.

NOS op 3 zocht uit hoeveel gegevens TikTok van gebruikers verzamelt:

Source