De bond opende vorig jaar maart een meldpunt waar consumenten klachten konden indienen over niet-werkende of niet-aanwezige smart-tv apps. Daar reageerden toen ruim 500 mensen op.

Uit die klachten blijkt volgens de bond dat voor mensen de aanwezigheid van bepaalde apps belangrijk is bij de overweging welke tv er wordt gekocht. Daarnaast schrijft de bond dat klagers zich misleid voelen als apps vervolgens verdwijnen.

NPO en YouTube

Als voorbeeld wordt de app van de NPO genoemd, 42 procent van de klagers gaf aan die app te missen. YouTube is ook een app die volgens gebruikers vaak niet functioneert. Netflix blijkt volgens de bond wel goed te werken.

De publieke omroep heeft eerder bekendgemaakt dat tv’s van voor 2014 niet meer worden ondersteund. Die vielen vorig jaar in de categorie ‘televisie van 3 tot 5 jaar oud’, die de Consumentenbond bestempelt als “relatief nieuw”. De NPO wilde niet inhoudelijk reageren.

YouTube laat weten dat consumenten via de Chromecast een alternatief hebben om de app alsnog te gebruiken.

https://nos.nl/l/2268478