Een beïnvloedingscampagne op Facebook rondom de Brexit zou ruim 10 miljoen mensen in het Verenigd Koninkrijk hebben bereikt.
De campagne komt van een onbekende organisatie, meldt onder meer The Guardian. Er zou in totaal ruim 250.000 Britse pond (ruim 283.400 euro) zijn uitgegeven aan advertenties op Facebook. Daarin wordt bij Britten aangedrongen op een afscheiding van de Europese Unie die verder gaat dan de plannen van de Britse premier Theresa May.
De advertenties linkten naar websites met voorgeschreven e-mails die mensen naar lokale parlementsleden konden sturen om hun onvrede te uiten. In de advertenties stond bijvoorbeeld: “We hebben gestemd om uit de Europese Unie te vertrekken en om de controle over ons geld en de landgrenzen terug te pakken.”
Onderzoekers van het Britse campagnebureau 89up vonden de advertenties. De reclames zijn afkomstig van het zogeheten Mainstream Network, maar het is onduidelijk wie daar achter zitten. De website van het netwerk bestaat sinds november 2017 en de eerste berichten komen uit februari van dit jaar.
Meer bewijs nodig voor politieke advertenties
Facebook zei eerder deze week zijn regels aan te passen voor het plaatsen van politieke advertenties in het Verenigd Koninkrijk. Zo moeten adverteerders bewijzen dat ze een Brits adres hebben en zich kunnen identificeren. Daarnaast moeten ze duidelijk maken wie er voor de reclames heeft betaald. Die regels treden op 7 november in werking.
Op vrijdag schreef Brandpunt+ op basis van eigen onderzoek dat het moderatieteam van Facebook nepadvertenties over de Provinciale Statenverkiezingen in Nederland had goedgekeurd. Facebook kondigde de afgelopen maanden steeds nieuwe maatregelen aan om nepnieuws rond verkiezingen aan te pakken.
https://www.nu.nl/tech/5524157/beinvloedingsreclame-rond-brexit-bereikte-10-miljoen-britten-facebook.html