De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft in de eerste helft van dit jaar 59 procent meer klachten ontvangen dan in de zes maanden daarvoor. De AP heeft niet genoeg mankracht om het aantal klachten aan te kunnen, schrijft de autoriteit in een persbericht.
De AP ontving in de eerste helft van dit jaar meer dan 15.000 klachten, waaronder veel internationale klachten. “Een verklaring hiervoor is dat de mogelijkheid om privacyklachten in te dienen nieuw is in Nederland en steeds bekender wordt”, schrijft de autoriteit.
Het aantal klachten is nu echter teveel om met de “best passende behandeling” af te handelen, schrijft voorzitter Aleid Wolfsen. Er is inmiddels sprake van een achterstand: de AP schat dat het nu gemiddeld 4 tot 6 maanden duurt voordat ze aan een klacht toe kan komen. De autoriteit is nu in gesprek met het ministerie van Justitie en Veiligheid om een oplossing te vinden.
Een derde van de klachten gaat over problemen met privacyrechten, zoals het recht op inzage in je gegevens bij verschillende websites en organisaties. Daarnaast meldt het AP ook een relatief grote hoeveelheid klachten over het doorgeven van persoonlijke informatie aan derden. Het meeste wordt geklaagd over zakelijke dienstverleners zoals energieleveranciers: 42 procent van het aantal klachten gaat over dergelijke bedrijven.
Sinds 25 mei vorig jaar is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van kracht in Europa. Dat houdt onder andere in dat burgers bij de AP klachten mogen indienen als zij vermoeden dat een bedrijf of organisatie zich niet aan de privacywet houdt.