Nederlandse consumenten werden in 2017 voor bijna 5 miljoen euro opgelicht door aankopen van producten via social media. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) start daarom een nieuwe campagne.
De ACM waarschuwt al langer voor dubieuze webshops, maar met verkopen via bijvoorbeeld Facebook en Instagram kan het achterhalen van een verkoper nog lastiger zijn.
De ACM start daarom de campagne Webshop of Nepshop? om consumenten te wijzen op de gevaren van internetverkopen zonder tussenkomst van een winkel of soms zelfs zonder website. Als het product niet voldoet, namaak is of helemaal niet wordt ontvangen, blijkt de afzender vaak onbekend en onvindbaar.
In radiospotjes en via advertenties op sociale media raadt ACM consumente aan te kijken naar reviews over een verkoper. Dat kan een indicatie geven van de betrouwbaarheid.
Ook wordt aangeraden verkopers te controlerem bij de Kamer van Koophandel en de controlesite van de politie. Op die site kan worden gezocht of er meldingen zijn gedaan over sites, e-mailadressen en telefoonnummers.
Verder kan het volgens de toezichthouder handig zijn om af te rekenen met een betaalmethode met geldteruggarantie of om achteraf te betalen.
https://www.nu.nl/internet/5555468/autoriteit-consument–markt-waarschuwt-nepwebshops-sociale-media.html