Webshops moeten kijken hoe ze gaan concurreren, zegt de Dihal. “Richten ze zich op een uniek aanbod, platform voor verkopers, service, gespecialiseerde diensten of prijs?”
Amazon onderscheid zich onder meer via Prime: het ‘bindmiddel’ waarmee klanten allerlei extra opties krijgen. Van series, tot games en een opslagdienst. “Het concurreert op die manier met gamediensten van Microsoft en Google, maar ook met Netflix en Disney+”, zegt Dihal.
Ook noemt Dihal Amazons aanbod op het gebied van slimme speakers die werken met de virtuele assistent Alexa, al spreekt die nog geen Nederlands. “Daarmee krijgt het bedrijf nog meer inzicht in het consumentengedrag.”
Zorgen van de vakbond
De komst van het bezorgcentrum leidde eerder deze maand tot zorgen bij vakbond FNV. “Amazon doet alles om de vakbond buiten de deur te houden”, zegt bestuurder Michiel Al. “Ze halen hun neus op voor ons systeem van afspraken tussen werkgevers en werknemers. Dat is een punt van zorg.”
De FNV vreest praktijken die het van collega-vakbonden in het buitenland hoort, schreef het half juli in een brief aan Amazon. “Van het niet naar het toilet kunnen gaan tot buitensporige werkdruk, van het digitaal volgen van werknemers tot bewust beleid vakbonden buiten de deur te houden.”