Losliggende stoeptegels, kapotte lantaarnpalen of een verwaarloosd schuurtje. Bij veel gemeenten kun je dit soort problemen melden via WhatsApp. Het ging lang goed, maar de berichtendienst verbiedt om hiervan gebruik te maken. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) zegt dat gemeenten naar andere oplossingen zoeken.
Gemeenten maken gebruik van bedrijven die het mogelijk maken om via WhatsApp te communiceren met burgers. Maar de berichtendienst wil niet dat andere organisaties geld verdienen aan zijn app. Daarom is WhatsApp bezig de software te blokkeren van de bedrijfjes die tussen gemeenten en WhatsApp zitten.
Experimenteren
De gemeente Den Haag was positief over het gebruik van de dienst. Dagelijks krijgen ze daar ongeveer 60 meldingen binnen van burgers. De gemeente maakte gebruik van een leverancier die van WhatsApp te horen kreeg dat het niet meer mocht. WhatsApp is bezig deze dienst stop te zetten, maar de mogelijkheid bestaat nog wel en Den Haag is nu overgestapt naar een nieuwe leverancier. De gemeente zoekt wel naar andere mogelijkheden om te communiceren met de inwoners.
WhatsApp had al langer het idee om bedrijven rechtstreeks toegang te geven tot de chatdienst. Het bedrijf is nu bezig met een test om meer met andere partners samen te werken. KLM is de eerste zakelijke klant die rechtstreeks gebruik gaat maken van de Nederlandse WhatsApp-dienst, zonder tussenkomst van bedrijven. Of gemeenten ook gebruik gaan maken van deze betaalde chatfunctie is niet duidelijk.