De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat strenger optreden tegen misbruik van informatienummers, zoals 0900-nummers. Sommige aanbieders rekenen naast de gewone belkosten hoge bedragen voor het doorschakelen. Om dat tegen te gaan, wil de ACM de regels voor informatienummers verduidelijken.
Volgens de ACM staan doorschakeldiensten vaak hoog in de zoekresultaten op het internet, waardoor die nummers regelmatig gebruikt worden voor bijvoorbeeld de klantenservice van een telecomprovider.
Ook bij contact met de politie wordt misbruik gemaakt van informatienummers, zegt Pauline Gras van de ACM. “Als je op internet de politie opzoekt, ben je geneigd het bovenste resultaat aan te klikken. Soms krijg je dan niet rechtstreeks de politie aan de lijn, maar bel je met een doorschakeldienst die onnodige kosten rekent voor het doorverbinden.”
Aanvragen weigeren
In de wet staat wat de mogelijkheden zijn voor alle informatienummers. Die wet verandert niet, maar de ACM wil duidelijker maken wat wel en niet mag. “We willen nieuwe aanvragen makkelijker weigeren. Bijvoorbeeld als we denken dat bepaalde bedrijven geen dienst verlenen, maar alleen maar verdienen aan het onnodig doorverbinden.”
De ACM wil ook actiever optreden tegen partijen die zich niet aan de regels houden, zegt Gras. “Sommige partijen willen we uit de lucht halen of zullen we vragen om hun dienstverlening aan te passen. Voor consumenten is dat goed nieuws.”
Oplichting
In juli werden onder anderen minderjarigen onnodig lang aan de lijn gehouden toen YouTuber Snapking opriep een nummer te bellen. In drie weken tijd werd voor ruim 13.000 euro naar een 0909-nummer gebeld.
De Autoriteit Consument & Markt heeft vervolgens het betaalnummer van YouTuber Snapking uit de lucht gehaald. Zulke nummers worden vaak gebruikt voor belspellen en loterijen, evenals door oplichters.
Bron: ACM gaat misbruik informatienummers harder aanpakken | NOS