De helft van de Europeanen missen basale digitale vaardigheden. Dat is te veel, vindt de Europese Commissie. Daarom is een actieplan opgesteld voor digitaal onderwijs.
De EU stelt dat vier op de tien Europeanen digitale vaardigheden missen, terwijl die voor ruim 90 procent van de toekomstige banen nodig zijn.
Volgens het actieplan dat door de Europese Commissie is opgesteld, krijgen onderwijsinstellingen ondersteuning om beter gebruik te maken van computertechnologie. Opleidingen moeten in lessen onder meer gaan leren hoe onderscheid gemaakt kan worden tussen nepnieuws en echt nieuws.
De commissie vindt ook dat ondernemerschap een verplicht onderdeel moet worden op alle scholen. ‘Rolmodellen’ uit het bedrijfsleven moeten meer meisjes en vrouwen warm maken voor exacte vakken en ICT.
Tijdens de EU-programmeerweek in 2020 moet de helft van alle scholen betrokken worden. Tijdens die week kunnen deelnemers de mogelijkheden van programmeren, 3D-printen en robots ontdekken.