Google-zusterbedrijf Waymo mag in de rechtszaak tegen Uber de getuigenis van een schade-expert niet gebruiken. Ook mag er geen ander financieel bewijs, zoals een schaderapport, gebruikt worden in de zaak.
Voormalig Waymo-medewerker Anthony Levandowski zou bij zijn vertrek bij het bedrijf 14.000 bestanden over zelfrijdende auto’s hebben meegenomen. Die bestanden zou hij gebruikt hebben om de technologie van Waymo te kopiëren met zijn nieuw opgerichte bedrijf Otto.
Uber nam Otto uiteindelijk over en de bestanden zouden nu bij de taxidienst liggen. Waymo ontdekte dit en klaagde het bedrijf in februari dit jaar aan. Volgens rechtbankdocumenten schat Waymo de schade van de diefstal op ongeveer 1,9 miljard dollar (1,64 miljard euro).
Indikken
De Google-zuster moest zijn aanklacht eerder al indikken, omdat de rechter de zaak anders veel te complex vond. In eerste instantie had Waymo 121 verschillende claims, maar daar zijn er nu nog acht van over.
Een rechter schrapte vrijdag nog een van de bedrijfsgeheimen die Waymo als bewijs wilde aandragen. Het bedrijfsgeheim staat binnen de zaak bekend als ‘No. 96’. Het zou een weergave van een printplaat voor een radarsysteem van een zelfrijdende auto zijn.
Volgens de rechter was het door de honderden onderdelen echter niet duidelijk welk deel door Uber van Waymo was gestolen. Daarom mag het nu niet als bewijs gebruikt worden.
De rechtszaak staat gepland voor december.
Bron: Waymo mag belangrijk schaderapport niet gebruiken in zaak tegen Uber