
Je doet de deur open, neemt je pakket aan en flits! De bezorger maakt opeens een foto. Dat beeld schetste TROS Radar onlangs. Kennelijk wilde die bezorger vastleggen dat hij het pakket overhandigde, maar raar is het wel. Mag dat, en is het nodig?
Of het gaat om structureel beleid, betwijfel ik. Radar vroeg het de grootste pakketbedrijven in Nederland. Die geven allemaal aan géén foto’s te gebruiken als bewijsmiddel. PostNL en DPD ontkennen categorisch.
Anderen, zoals DHL en UPS, gebruiken wel een camera, maar benadrukken dat dit alleen voor het pakket zelf is en nooit bij een persoonlijke overdracht. Zij maken foto’s als een pakket met jouw toestemming op een afgesproken plek wordt achtergelaten. DHL: “Bij het persoonlijk afleveren van pakketten worden geen beelden gemaakt.”
Zou het wat toevoegen? Meestal vragen pakketbezorgers een handtekening voor ontvangst, wat juridisch het sterkste is. Het document met die handtekening is dan namelijk een akte, het sterkste bewijsmiddel dat er is. (Ik weet het, er zijn bezorgers die zelf tekenen, de buurman kan tekenen, mijn handtekening lijkt ook nooit.)
Wanneer een pakket ergens wordt achtergelaten (de “optie neerzettoestemming”) kun je natuurlijk geen handtekening vragen. Dan is een foto van het pakket zoals achtergelaten een slimme. In combinatie met de vooraf gegeven toestemming, waar de plek van achterlaten in opgegeven is, heb je dan duidelijk bewijs dat aan de afspraak voldaan is.
Een foto van een persoon die het pakket aanneemt, zou op zich ook bewijs opleveren dat die persoon het pakket heeft aangenomen. Maar omdat dit nogal een privacyschending oplevert (immers ongevraagd en onverwacht), AVG-risico’s geeft én een makkelijk alternatief kent, kun je dit als bezorgbedrijf zeker niet zomaar doen.
Arnoud













