19 jul 2022 om 22:25 | Update: 5 minuten geleden
Streamingdienst Netflix heeft in het tweede kwartaal opnieuw abonnees verloren. De afname bedroeg 970.000 betalende klanten en was daarmee minder groot dan het Amerikaanse bedrijf vreesde.
Door: onze nieuwsredactieIn april maakte de onderneming al bekend dat het in het eerste kwartaal van dit jaar voor het eerst sinds 2011 minder gebruikers had. Voor het tweede kwartaal zei Netflix op een verlies van nog eens 2 miljoen abonnees te rekenen.
Wereldwijd telt Netflix momenteel 220,7 miljoen abonnees. Het bedrijf denkt dat de bodem voorlopig is bereikt. In de zomerperiode verwacht de streamingdienst er juist weer 1 miljoen abonnees bij te krijgen.
De afname van het aantal abonnees is volgens kenners deels te wijten aan de prijsverhogingen van het platform. Sommige mensen zouden hun Netflix-abonnement daardoor te duur vinden. Daarbij kampt Netflix met stevige concurrentie. Webwinkelconcern Amazon en entertainmentreus Walt Disney timmeren al een tijd aan de weg met hun eigen streamingdiensten.
Door nieuwe seizoenen te maken van populaire series hoopt Netflix mensen te verleiden om toch langer klant te blijven of om weer terug te komen naar het platform. Dat de afname van het aantal abonnees afgelopen kwartaal beperkt bleef, zou dan ook vooral te danken zijn aan het nieuwe seizoen van Stranger Things, dat veel mensen graag wilden zien.
Daarbij lukt het Netflix ook nog steeds om te groeien in Azië en het Pacifisch gebied. Daarmee compenseerde de onderneming de afgelopen maanden voor een deel het weglopen van klanten in Europa en de Verenigde Staten.
Goedkoper abonnement met reclame
Netflix heeft nog meer ideeën om de weg omhoog weer te vinden. Zo werkt het bedrijf aan een goedkoper abonnement waarbij kijkers advertenties te zien krijgen voor, tussen en na films en series.
Ondanks de afnemende gebruikersaantallen steeg de omzet op jaarbasis met 9 procent tot een kleine 8 miljard dollar. De winst kwam uit op ruim 1,4 miljard dollar, waar in hetzelfde kwartaal vorig jaar nog iets minder dan 1,4 miljard dollar onder de streep over bleef.
Beleggers lijken erg enthousiast over de cijfers. In de zogeheten nabeurshandel op Wall Street steeg het aandeel Netflix dinsdag wel 12 procent in waarde.