
Een lezer vroeg me:
Onze (relatief kleine) hengelsportvereniging heeft moeite de leden goed te bereiken. We gebruiken nieuwsbrieven, ALV’s, en social media maar toch krijgen we vaak te horen dat mensen iets niet wisten of net dat kanaal niet lezen. De secretaris is daarom een WhatsApp-groep begonnen en dat lijkt eigenlijk heel goed te lopen. Het is op basis van vrijwilligheid, en alle berichten zetten we ook op onze andere kanalen. Mag dat zo?
Hier lijkt me eigenlijk niets mis mee. De community is op basis van vrijwilligheid binnen een breed gedragen tool. Je deelt alle informatie ook buiten deze tool zodat het niet verplicht is.
Een twijfelpunt kan natuurlijk zijn dat WhatsApp een Big Tech platform uit de VS is. Ik snap goed dat mensen daar zorgen over hebben; datagraaiers, AI-training, meelezen, noem maar op. Maar voor mij is die vrijwilligheid dan doorslaggevend: je hóeft niet het WhatsApp kanaal te gebruiken, alle informatie staat ook op de site en de socials van de vereniging.
Iets lastiger wordt het als het WhatsApp kanaal meer wordt dan een extra aankondigingskanaal. Mensen kunnen reageren, er kunnen discussies ontstaan en daaruit kunnen besluiten en dergelijke ontstaan die mensen buiten de groep niet meekrijgen.
Dat kan een tweedeling in de vereniging geven, hoewel dat ook op de social media al kan ontstaan. Dit is niet perse een probleem van WhatsApp maar van de inzet. Een tip kan dus zijn de WhatsApp groep echt alleen voor notificaties te gebruiken, en dus alleen het bestuur de mogelijkheid te geven berichten te plaatsen.
Arnoud













