Gemeenten moeten al hun systemen en processen aanpakken als zij hun dienstverlening duurzaam toegankelijk willen maken. Daarvoor is bewustwording en commitment nodig in alle lagen van de organisatie. En voldoende budget. Dat blijkt uit een impactanalyse van VNG Realisatie.

Bestuurlijke aandacht, organisatiebrede aanpak

Een organisatiebrede aanpak is volgens de onderzoekers belangrijk. Digitale toegankelijkheid is niet ‘iets van de website’. Het heeft effect op alle systemen, communicatie en processen binnen de gemeente. Daarom moet meer bewustwording ontstaan over de noodzaak van digitale toegankelijkheid. Niet alleen bij de webredactie, maar (juist) ook bij het bestuur, de directie en het management. Bestuurlijke aandacht maakt het makkelijker om mensen mee te krijgen en processen te veranderen.

Goede leveranciers, tools en training

Uit het onderzoek blijkt dat gemeenten veel baat hebben bij leveranciers die de toegankelijkheid van hun systemen op orde hebben. Want als de techniek toegankelijk is, hoeft de gemeente alleen nog naar de content te kijken. Andere succesfactoren zijn het gebruik van toegankelijke sjablonen, de inzet van tools om toegankelijkheid te checken en training van medewerkers.

Source