Twitter-eigenaar Elon Musk wil dat zoveel mogelijk Twitter-gebruikers gaan betalen, zodat het bedrijf minder afhankelijk wordt van advertentieverkopen. Daarom beperkt hij vanaf vandaag het bereik van tweets van niet-betalende Twitteraars. Ook verliezen alle accounts met een gecontroleerd profiel hun gratis blauwe verificatievinkje.

Twitteraars moeten voortaan het blauwe vinkje kopen door het Twitter Blue-abonnement af te sluiten. Dat abonnement kost 8 euro per maand als gebruikers het bij Twitter zelf afsluiten.

Via de App Store van Apple en Google Play Store kost het abonnement 11 euro per maand. Dat komt doordat Twitter ongeveer een derde van dat bedrag moet afdragen aan Apple en Google.

Bedrijven en overheidsinstellingen kunnen hun verificatievinkje wel behouden. Daarvoor moeten ze 1.000 dollar (905 euro) per maand gaan betalen.

De vijfhonderd grootste adverteerders en tienduizend merken met de meeste volgers hoeven niet te betalen. Dat moet voorkomen dat grote adverteerders en merken het sociale netwerk verlaten.

Krijg een melding bij nieuwe ontwikkelingen.

Bereik van tweets wordt beperkt

Twitteraars zonder Blue-abonnement zullen vanaf vandaag het bereik van hun tweets zien dalen. Dat komt doordat Twitter alleen nog berichten van betalende gebruikers in de Voor jou-lijst van gebruikers zet. Gebruikers zien berichten van niet-betalende accounts nog wel in hun Voor jou-lijst als ze die accounts volgen.

Mensen met een Twitter Blue-abonnement hebben daarnaast mogelijkheden die niet-betalende gebruikers niet hebben. Zij kunnen bijvoorbeeld hun tweets tot dertig minuten na plaatsing nog aanpassen. Ook kunnen zij langere berichten met tienduizend tekens plaatsen. Daarnaast worden tweets van betalende gebruikers in gesprekken op een hogere plek weergegeven.

Verder wil Twitter-eigenaar Elon Musk dat betalende gebruikers in de toekomst minder advertenties te zien krijgen. Het bedrijf denkt ook na over het delen van advertentie-inkomsten met fanatieke Twitter-gebruikers.

Source