De consumentenwaakhond in de Verenigde Staten gaat zogenaamde ‘lootboxen’ in games onderzoeken. Door de digitale schatkistjes, waarvan de inhoud van tevoren niet bekend is, te kopen kunnen spelers upgrades voor de game krijgen.

De autoriteit is bezorgd dat het fenomeen erg lijkt op gokken, omdat spelers steeds meer geld kunnen spenderen om een willekeurige buit te bemachtigen, meldt The Washington Post.

Games kunnen lootboxen bevatten waarbij zij echt geld betalen om een kistje te openen, maar games werken ook vaak met een eigen virtuele valuta, zoals munten, diamenten of punten. Om een lootbox te openen betalen spelers met deze virtuele betaalmiddelen, die op hun beurt vaak met echt geld te koop zijn.

“Kinderen zijn met name vatbaar voor deze in-game-aankopen, die vaak gezien worden als een integraal onderdeel van videogames”, zegt politicus Maggie Hassan tegen The Washington Post.

De Amerikaanse belangenbehartiger voor de game-industrie ESA noemt de lootboxen geen gokmechanisme. “Ze hebben geen waarde in de echte wereld en het is altijd optioneel op ze te kopen.”

Lootboxen in Nederland deels verboden

In april oordeelde de Nederlandse gokautoriteit dat lootboxen in sommige gevallen verboden zijn. De Kansspelautoriteit stelt dat de virtuele schatkistjes de wet overtreden zijn als spelers de buit, zoals voorwerpen, vervolgens weer voor echt geld kunnen doorverkopen.

Games waarin de inhoud van schatkistjes niet verkoopbaar is, overtreden de Nederlandse wet niet. Toch is de Kansspelautoriteit kritisch op het fenomeen, omdat de visuele effecten en geluiden veel weghebben van gokken met een fruitautomaat.

https://www.nu.nl/tech/5599658/verenigde-staten-gaan-lootboxen-in-games-onderzoeken.html