Een groep internationale helpdeskfraudeurs heeft slachtoffers in de Verenigde Staten voor meer dan 3 miljoen dollar opgelicht. Mensen moesten tussen de 200 en 2400 dollar betalen voor het laten oplossen van zogenaamde computerproblemen en verwijderen van malware.

Dat meldt het Amerikaanse ministerie van Justitie. Een 24-jarige Amerikaan bekende gisteren dat hij bij de helpdeskfraude betrokken was. De oplichters maakten gebruik van adware die allerlei pop-ups toonde waardoor de computer niet meer leek te reageren. In de melding stond het telefoonnummer dat slachtoffers moesten bellen om het probleem te verhelpen. Het nummer leidde naar een Indiaas callcenter. Medewerkers van het callcenter gebruikten remote access tools om de computer van het slachtoffer over te nemen.

Vervolgens werden er allerlei zogenaamde zaken aangetoond waaruit zou blijken dat het systeem met malware besmet was. Om de malware en andere problemen te verhelpen, en de computer weer werkend te krijgen, moesten slachtoffers tussen de 200 en 2400 dollar betalen. De oplichters maakten in de Verenigde Staten honderden slachtoffers die voor meer dan 3 miljoen dollar werden opgelicht, zo stelt het ministerie. Wanneer de rechter vonnis zal wijzen is nog niet bekend.