De wereldwijde smartphonemarkt is een puinhoop, schreef marktonderzoeker IDC eind januari. Veel mensen hebben inmiddels een telefoon en kopen minder snel een nieuwe, waardoor de groei eruit is. Een ontwikkeling die telefoonmakers deze week bezig zal houden als ze hun nieuwste speeltje tonen op het Mobile World Congress in Barcelona.

Op dit telecomcongres is het de kunst om op te vallen. Dat betekent al snel veel geld neerleggen voor een grote stand. Iets wat partijen als Huawei en Samsung dus ook doen. Het congres trekt zo’n 100.000 bezoekers en wordt gezien als het belangrijkste telecom-event van het jaar.

Op het gebied van nieuwe telefoons is het thema dit jaar de opvouwbare smartphone. Want wie als eerste zo’n telefoon in handen van miljoenen consumenten krijgt, kan rekenen op nieuw succes, is de gedachte.

‘Vernieuwd uiterlijk kan helpen’

“De gemiddelde telefoon is tegenwoordig zó goed, dat de motivatie voor mensen om een nieuw te kopen vrij laag is”, zegt analist Francisco Jeronimo van marktonderzoeker IDC. “We zien dat mensen hun telefoon nu zo’n 2,5 jaar houden en dat stijgt verder door naar 3,5 jaar. Dus telefoonmakers zoeken nieuwe manieren om mensen alsnog een telefoon te laten kopen. Een vernieuwd uiterlijk kan daarbij helpen.”

Volgens Jeronimo is daarbij de combinatie tussen een opvouwbare telefoon en 5G essentieel. “Mensen kopen een telefoon voor meerdere jaren, dus als iemand nu kijkt naar een nieuw toestel, wil diegene iets hebben waar hij over een paar jaar ook wat aan heeft.”

https://nos.nl/l/2273538