Deelnemers van zes jaar
“Ergens doet het denken aan de kastjes waarmee tv-kijkcijfers worden geanalyseerd, die je kijkgedrag bijhouden”, zegt David Korteweg van burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom. “Maar op internet gaat dat natuurlijk veel verder, omdat we zo ontzettend veel op internet doen.”
Facebook kwam onder meer in opspraak omdat ook jongeren vanaf 13 jaar deel konden nemen aan hun programma, maar het MediaPanel accepteerde deelnemers al vanaf 6 jaar. Wel moeten minderjarigen tot 16 jaar toestemming krijgen van hun ouders. “We nemen alleen complete huishoudens aan, dus ouders weten dat hun kinderen deelnemen”, zegt Jonathan Brown van Kantar.
Bovendien deed Kantar moeite om juist minderjarigen aan te trekken. Zo konden 13- tot 19-jarigen een cadeaubon van 10 euro van de MediaMarkt of H&M krijgen als ze zich aanmeldden. Eens per week werd een cadeaubon van 20 euro voor die winkels verloot.
Reactie Vinex en SKO
Stichting KijkOnderzoek (SKO), dat voor de publieke en commerciële omroepen de dagelijkse kijkcijfers op tv en online meet, nam tot vrij recent deel aan het MediaPanel.
“Dit is een hele gebruikelijke manier van onderzoek doen. We willen niet weten of mensen zoeken naar een pukkel op hun rug, of allerlei ziektes. Dat is totaal niet relevant. Dit onderzoek was bedoeld om de internetmarkt in kaart te brengen”, zegt directeur Sjoerd Pennekamp van SKO. De organisatie stopte op 31 december met het MediaPanel.
Vinex wijst erop dat de panelleden bewust meedoen aan het onderzoek en dat de resultaten anoniem worden verwerkt.
https://nos.nl/l/2270144