Kantoorartikelenleverancier Office Depot heeft met de Amerikaanse toezichthouder FTC een schikking van 25 miljoen dollar getroffen wegens het plegen van helpdeskfraude. Softwarebedrijf Support.com dat bij de fraude betrokken was betaalt 10 miljoen dollar.

Bijna tien jaar lang bood Office Depot via de eigen winkels reparatiediensten aan. Samen met Support.com maakte Office Depot gebruik van het programma “PC Health Check” om particulieren te overtuigen dat ze de reparatiediensten van Office Depot moesten afnemen. Beide bedrijven lieten gebruikers geloven dat het gratis PC Health Check hielp bij het verbeteren van de prestaties en het scannen naar malware en andere dreigingen. Zodra gebruikers de reparatiediensten bij Office Depot afnamen werden die op afstand door Support.com uitgevoerd. Het bedrijf ontving hiervoor tientallen miljoenen dollars van Office Depot.

PC Health Check was echter misleidende software, aldus de FTC. Gebruikers werden aan het begin van het programma vier vragen gesteld, namelijk of de computer traag was, er voor virussen werd gewaarschuwd, de computer geregeld crashte en of pop-ups of andere problemen ervoor zorgden dat gebruikers niet konden browsen. Zodra gebruikers op één van deze vragen “ja” antwoordden vond PC Health Check altijd symptomen van malware, ook al waren er geen problemen aanwezig.

Het programma liet vervolgens een knop met aanbevelingen zien, waarin gebruikers werden aangemoedigd om de reparatiediensten van Office Depot af te nemen, waarvoor honderden dollars moesten worden betaald. Binnen Office Depot werd ook over de software geklaagd. Sommige medewerkers wilden niet tegenover klanten liegen, zo blijkt uit verklaringen. Toch bleef Office Depot het programma adverteren om zo inkomsten te genereren. Volgens de FTC heeft Office Depot op deze manier klanten misleid.

Image