De advertentie die Firefox-gebruikers bij het openen van een nieuw tabblad te zien kregen was een experiment en eigenlijk helemaal geen advertentie, zo heeft Mozilla bekendgemaakt. Verschillende gebruikers meldden op Reddit dat ze bij het openen van een nieuwe tab een advertentie te zien kregen voor het boeken van een hotel op Booking.com.

In een reactie tegenover VentureBeat verklaart Mozilla dat het een experiment betreft en er geen gebruikersgegevens met partners zijn gedeeld. Vorig jaar kondigde de Firefox-ontwikkelaar aan dat het gesponsorde content aan gebruikers in de Verenigde Staten ging tonen. De aanbieding van Booking.com die gebruikers te zien kregen was onderdeel van deze content en de tweede aanbieding die in december werd getoond.

“Het fragment was een experiment om meer waarde aan Firefox-gebruikers te bieden via aanbiedingen van een partner”, aldus een woordvoerder. “Het was geen betaalde plaatsing of advertentie. We zoeken continu naar manieren om gebruikers te bedanken voor het gebruik van Firefox. Zo hebben we in december Firefox-gebruikers de mogelijkheid geboden om gratis een concert van Phosphorescent bij te wonen. Naast het toevoegen van waarde ondersteunen deze pogingen ook een open ecosysteem. Als gebruikers dit soort aanbiedingen zien wordt er geen data met een partner gedeeld, totdat gebruikers ervoor hebben gekozen om een relatie aan te gaan. We hopen dat deze strategie een positief voorbeeld is.”

De advertentie werd gedurende vijf dagen in december getoond en kon door ongeveer een kwart van de Amerikaanse Firefox-gebruikers die de laatste versie gebruikten worden gezien. Firefox-gebruikers hebben de mogelijkheid om het tonen van dit soort aanbiedingen uit te schakelen.

Image