Volgens BuzzFeed News leidden vragen van de South China Morning Post bij LinkedIn ertoe dat zijn profiel snel werd hersteld.

Het is onduidelijk waarom LinkedIn er tot twee keer toe voor koos om de berichten offline te halen. In de berichten die Humphrey en Fengsuo kregen van LinkedIn wordt niet gespecificeerd welk bericht de oorzaak is. Wel staat onderin het bericht dat het bedrijf “vrijheid van expressie krachtig ondersteunt”, maar dat het zich tegelijkertijd aan de eisen van de Chinese overheid moet houden.

De NOS heeft LinkedIn gevraagd om een nadere toelichting, maar het bedrijf heeft nog niet gereageerd.

Weerbarstige relatie

De relatie tussen Amerikaanse techbedrijven en China is al jaren weerbarstig. Zo zijn Facebook en Googles zoekmachine niet beschikbaar in het land. Die laatste internetgigant werkte aan een terugkeer, maar lijkt die plannen na hevige kritiek in de ijskast te hebben gezet.

Voor Apple is China tegenwoordig een zeer belangrijke handelspartner en het verwijdert op verzoek bijvoorbeeld apps. Zo werd begin 2017 de app van The New York Times uit de Chinese App Store gehaald.

Overigens is China niet het enige land dat eist dat techbedrijven content op verzoek verwijderen. Saudi-Arabië vroeg Netflix vorige week een aflevering van een comedian, die ging over de dood van de journalist Khashoggi, niet langer beschikbaar te maken in het land. Daar gaf het bedrijf gehoor aan.

https://nos.nl/l/2266618