Driekwart van de Nederlandse jongeren heeft het niet door wanneer een bericht op Instagram gesponsord is.
Dat blijkt uit onderzoek (pdf) van Kantar Public (voorheen TNS Nipo) dat dinsdag is gepubliceerd in het kader van de Week van de Mediawijsheid. Kantar onderzocht 1600 Nederlandse jongeren tussen de 13 en 18 jaar.
Volgens het onderzoek zijn jongeren ook niet in staat om overduidelijk gemanipuleerde foto’s te herkennen. Daarnaast beseft drie op alle vijf jongeren niet dat vloggers geld verdienen met reclames.
Gemiddeld heeft bijna tweederde van de Nederlandse jongeren zijn mediagebruik niet goed genoeg onder de knie. Dat berekende Kantar door jongeren nul tot honderd punten toe te kennen bij het invullen van de vragenlijst.
De gemiddelde score onder alle jongeren was zo’n vijftig punten. Meisjes haalden 52 punten, jongens 47. Als het opleidingsniveau van de jongeren en hun ouders stijgt, neemt ook hun mediawijsheid toe.
Jongeren kennen gezondheidsproblemen niet
Meer dan 60 procent van de jongeren gebruikt digitale media om ergens beter in te worden of nieuwe dingen te leren. En ruim de helft van de jongeren zet digitale media in om vriendschappen te versterken.
In totaal kent Nederland ruim 1,2 miljoen jongeren tussen de 13 en 18 jaar oud. Daarvan scoort een groep van zo’n 233.000 jongeren gemiddeld 74 punten, en een ongeveer even grote groep 29 punten: voorlopers en achterlopers. Het gros van de jongeren zit met een score van 49 punten tussen die twee groepen in.
De voorlopers zijn daarmee bovengemiddeld goed in het doorzien van de media en het zelf vinden van informatie op internet. Zo begrijpen zij wel wanneer Instagram-berichten gesponsord worden, en hoe bijvoorbeeld politici een retweet kunnen inzetten om iets te impliceren.
De gezondheidsgevolgen van urenlang smartphonegebruik zijn bij alle jongeren vrij onbekend. Alleen toenemende bijziendheid is relatief bekend onder alle jongeren, behalve de groep achterlopers. Van gevolgen als overgewicht en geheugenproblemen zijn jongeren niet bewust.
https://www.nu.nl/internet/5583410/jongeren-herkennen-instagram-sponsoring-niet.html