Er is in Macedonië een netwerk van families en vrienden actief dat met de productie van nepnieuws miljoenen mensen heeft bereikt. Dat blijkt uit onderzoek van experts Peter Burger van de Universiteit Leiden en zijn Belgische collega Maarten Schenk.
De spil van dit netwerk zou een Macedonische militair zijn, die in zijn vrije tijd nepnieuws verspreidtom extra geld te verdienen. Hij doet dit samen met onder meer een goede vriend en zijn vrouw. En ze zijn niet de enigen die dit doen op deze manier. “In Macedonië is handel in fakenieuws een familiezaak”, concluderen de onderzoekers dan ook.
Nepnieuws-producenten uit het Zuidoost-Europese land kregen na de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016 veel aandacht, omdat tieners er duizenden euro’s verdienden met het verspreiden van verzonnen berichten op met name Facebook.
Zeventig nepnieuwssites
Het netwerk dat Burger en Schenk hebben ontdekt zit anders in elkaar. Dat bestaat uit een aantal families en vrienden, waarschijnlijk van middelbare leeftijd. Volgens de onderzoekers hebben de producenten sinds 2016 meer dan zeventig nepnieuwssites aangemaakt. Het merendeel van die sites is inmiddels offline en het is onduidelijk hoe actief het netwerk nog is.
Op de sites worden artikelen geplaatst met “opruiende clickbait die appelleert aan conservatieve christenen, Trump-aanhangers, populisten, fans van samenzweringstheorieën of zelfs openlijke racisten”, schrijven de onderzoekers. Het netwerk verspreidt deze berichten vervolgens op Facebook en Twitter via eigen accounts en nepaccounts.
Op het moment dat mensen op de sites terechtkomen, krijgt het netwerk advertentie-inkomsten binnen, omdat de sites zijn aangesloten bij het advertentienetwerk van Google.
https://nos.nl/l/2267923