Rockstar, de maker van de game GTA V, heeft dit verdienmodel tot kunst verheven. Sinds die game vijf jaar geleden uitkwam, haalden ze er een omzet mee van 5 miljard euro. Het spel is inmiddels voor 25 euro uit de koopjesbak te grissen: de microtransacties zijn zó lucratief dat het eigenlijk niet eens meer nodig is om geld te vragen voor het spel zelf.

Dat geldt helemaal voor Fortnite, de gratis kaskraker van dit moment. De makers verdienen geld door skins (een outfit voor je gamepersonage) en danspasjes te verkopen voor 10 á 15 euro per stuk. “Koop je die skins niet, dan hoor je er niet bij. Het is als vroeger op het schoolplein. Iedereen had knikkers, dan wil jij ook knikkers. Ik ken 14-jarigen die daarom honderden euro’s uitgeven”, zegt gamer en Twitch-streamer EsileJoy.

Het verdienmodel voor grote games is rechtstreeks afgekeken van mobiele games alsCandy Crush Saga en Angry Birds. David Nieborg, hoogleraar Media Studies: “In de media is met name aandacht voor Triple A-games. Maar ondertussen verdienen games alsCandy Crush enorm veel geld. GTA V is heel groot, maar nog veel meer mensen spelen Candy Crush.”

Die games zijn onder meer zo winstgevend geworden met loot boxes. Schatkistjes met een onbekende inhoud: je weet niet waar je voor betaalt. Gokken, zegt de Kansspelautoriteit, die daarom tevergeefs de verkoop van die loot boxes in spellen heeft proberen te verbieden. Iets wat de Belgische Kansspelcommissie bij de games Overwatch en Heroes of the Stormal wel gelukt is.

https://nos.nl/l/2252709