Het Europees Parlement en de Raad hebben vandaag een voorlopig akkoord bereikt over de voorstellen die de Europese Commissie in december 2015 heeft gedaan voor de verkoop van goederen en de levering van digitale inhoud en diensten. Samen met de in december 2018 in werking getreden verordening die een einde maakt aan ongerechtvaardigde geoblocking is de nieuwe overeenkomst over regels voor digitale contracten het meest recente resultaat van de strategie voor de digitale eengemaakte markt dat concrete voordelen oplevert voor burgers en bedrijven.

Andrus Ansip, vicevoorzitter voor de Digitale Eengemaakte Markt, en Věra Jourová, commissaris voor Justitie, Consumentenzaken en Gendergelijkheid, verwelkomen het akkoord met de volgende verklaring:

“Een van de grootste voordelen van de digitale eengemaakte EU-markt is dat consumenten met één muisklik goederen in een EU-land kunnen kopen zonder extra kosten. Bedrijven kunnen overal in de EU producten, diensten en digitale inhoud aanbieden en ze hebben toegang tot miljoenen potentiële klanten.

Dat werkt alleen als we duidelijke, actuele en geharmoniseerde regels hebben die in de hele EU gelden. Met het akkoord over onze voorstellen voor de levering van digitale inhoud en diensten alsmede voor de verkoop van goederen zetten we weer een stap in die richting.

De consumenten in de EU worden daardoor beter beschermd. Als bijvoorbeeld digitale inhoud zoals muziek of software gebreken vertoont, kunnen consumenten nu worden vergoed. Verder krijgen ze meer tijd om te bewijzen dat een gekocht product op het moment van aankoop gebreken vertoonde. Als een product gebreken vertoont, gelden dezelfde vergoedingsmogelijkheden, zoals korting of terugbetaling, in de hele EU. Bedrijven hebben er baat bij dat de rechtszekerheid wordt verbeterd en voor eerlijke concurrentie wordt gezorgd.

Wij willen het Europees Parlement en de Raad bedanken: zij hebben zich ervoor ingezet oplossingen te vinden voor de vraagstukken waarmee consumenten en verkopers worden geconfronteerd in een sterk gedigitaliseerde en grenzeloze omgeving. Het akkoord dat vandaag is bereikt, zal een impuls geven aan het vertrouwen van de consument, en daardoor ook aan het bedrijfsleven. Uiteindelijk zal een groter aanbod aan digitale inhoud en goederen in heel Europa ervoor zorgen dat de consument meer keuze heeft en van concurrerende prijzen kan profiteren, en daar draait de digitale eengemaakte markt om. Wij hopen dat het Europees Parlement en de Raad dezelfde mate van betrokkenheid laten zien bij twee andere prioritaire EU-dossiers, namelijk de voorgestelde gemoderniseerde regels inzake het auteursrecht, die aangepast zijn aan de digitale wereld, en de voorgestelde verordening betreffende privacy en elektronische communicatie.”

Volgende stappen

De teksten moeten nu formeel worden aangenomen door het Europees Parlement en de Raad van de EU. Vervolgens worden de richtlijnen gepubliceerd in het Publicatieblad van de EU; 20 dagen daarna treden ze in werking.

Achtergrond

Een van de pijlers van de strategie voor de digitale markt is ervoor te zorgen dat consumenten en bedrijven in heel Europa betere toegang krijgen tot online goederen en diensten. De elektronische handel groeit, maar bedrijven en consumenten in Europa profiteren daar nog niet optimaal van.

Op 9 december 2015 heeft de Commissie twee voorstellen aangenomen over de levering van digitale inhoud (bijv. het streamen van muziek) en over de onlineverkoop van goederen (bijv. het online kopen van kleding). Het toepassingsgebied van het laatstgenoemde voorstel is in 2017 uitgebreid met offlineverkoop. Het doel van de twee voorstellen was oplossingen bieden voor ernstige belemmeringen voor de grensoverschrijdende elektronische handel in de EU. Een van die belemmeringen was de juridische versnippering op het gebied van het consumentenovereenkomstenrecht, waardoor het voor kleine en middelgrote ondernemingen moeilijk werd om grensoverschrijdend zaken te doen. Verder ontbrak het de consument aan vertrouwen bij het online kopen van producten uit een andere lidstaat. Uit de meest recente scorebord consumentenvoorwaarden (2017) blijkt dat deze zorgen nog niet zijn weggenomen.

Het nieuwe voorlopige akkoord over regels voor digitale overeenkomsten is weer een essentieel initiatief dat ervoor zorgt dat de digitale eengemaakte markt voor iedereen werkelijkheid wordt, samen met de afschaffing van de roamingtarieven, de nieuwe regels inzake gegevensbescherming en de mogelijkheid voor burgers om hun online-inhoud mee te nemen op reis.

Meer informatie

Europese digitale eengemaakte markt: mededeling van voorzitter Juncker – video

Website over de digitale eengemaakte markt (#DigitalSingleMarket)

Digitale eengemaakte markt voor Europa: Commissie stelt zestien initiatieven voor (6 mei 2015)

STATEMENT/19/742

http://www.europa-nu.nl/id/vkvkfvwbhsuz/nieuws/grensoverschrijdende_e_handel_commissie?ctx=vjgtmkwna7mq&s0e=vhdubxdwqrzw