De organisatie van privacyactivist Max Schrems heeft Google beschuldigd van het illegaal volgen van Androidgebruikers en een klacht over het techbedrijf bij de Franse privacytoezichthouder CNIL ingediend (pdf). Volgens noyb overtreedt Google de wet door op Androidtoestellen zonder toestemming of medeweten van gebruikers een Android Advertising Identifier (AAID) te installeren.

“Terwijl deze trackers duidelijk de toestemming van gebruikers vereisen”, aldus noyb. Volgens de privacyorganisatie fungeert het AAID als een kentekenplaat waarmee Google en alle apps op het toestel de gebruiker kunnen volgen en informatie over online en mobiel gedrag kunnen combineren. Deze informatie is vervolgens voor gerichte advertenties te gebruiken. “Dergelijke tracking is strikt gereguleerd door de Europese cookiewetgeving en vereist de geïnformeerde en ondubbelzinnige toestemming van gebruikers”, laat noyb weten.

De privacyorganisatie stelt dat Google de AAID niet alleen zonder toestemming van Androidgebruikers installeert, maar hen ook geen optie biedt om het advertentie-id te verwijderen. Gebruikers kunnen het advertentie-id alleen maar resetten, waarna er een nieuw tracking-id wordt gegenereerd die het huidige id vervangt. Eerder verzamelde data wordt hierdoor niet verwijderd en het voorkomt ook niet dat de gebruiker in de toekomst wordt gevolgd.

“Stel je voor dat je een gekleurd goedje op je handen en voeten hebt die elke stap en actie die je onderneemt markeert. Alles wat je aanraakt binnen het mobiele ecosysteem. En je kunt het niet verwijderen, je kunt het alleen in een andere kleur veranderen. Dit is precies wat het Android Advertising ID is, een tracker die elke actie binnen en buiten het mobiele ecosysteem vastlegt”, zegt noyb-advocaat Stefano Rossetti.

De privacyorganisatie stelt dat erin de Europese Unie zo’n 306 miljoen Androidtelefoons actief zijn, wat aantoont hoe wijdverbreid de tracking door Google via het advertentie-id is. Rossetti hoopt dan ook dat de Franse privacywaakhond actie onderneemt. Eerder kreeg Google van CNIL nog een boete van 50 miljoen euro opgelegd voor het overtreden van de AVG. In november diende noyb ook al een klacht in over de advertentie-id van Apple.

Source