De Amerikaanse toezichthouder FTC is een onderzoek gestart naar de privacypraktijken van verschillende grote Amerikaanse internetproviders. Het gaat om AT&T, Comcast, Google Fiber, T-Mobile en Verizon. Het onderzoek is gericht op de “evolutie” van providers naar platformen die ook door advertenties gesponsorde content aanbieden.

Het gaat dan specifiek om de “advertentiediensten” van de providers en de gebruikersgegevens die hiervoor worden gebruikt. De FTC wil van de providers weten welke persoonlijke informatie ze van gebruikers verzamelen en waarvoor de gegevens worden gebruikt. Ook de manier waarop de data wordt verzameld, bewaard, beveiligd en gedeeld met derde partijen moeten de providers laten weten.

De providers moeten verder duidelijk maken of ze de gegevens samenvoegen en anonimiseren, of ze gebruikers over het verzamelen inlichten en of gebruikers die het verzamelen van gegevens niet toestaan een mindere dienstverlening krijgen. Als laatste wil de FTC weten op welke wijze gebruikers hun gegevens kunnen inzien, aanpassen en verwijderen. De providers hebben 45 dagen gekregen om de gevraagde informatie te verstrekken.