Het aantal mensen dat bij de Fraudehelpdesk meldde te zijn opgelicht tijdens online shopping is de afgelopen maanden sterk toegenomen. In 2019 maakten nog bijna 1600 slachtoffers melding die voor 480.000 euro waren gedupeerd. Vorig jaar steeg het aantal slachtoffers dat melding deed naar bijna 3800 en bedroeg het schadebedrag 735.000 euro.

Tot en met 16 maart van dit jaar klopten al 1500 slachtoffers aan die voor 218.000 euro waren opgelicht. Als deze trend zich doorzet verwacht de Fraudehelpdesk dat het totale aantal slachtoffers voor dit jaar op bijna 7200 uitkomt met een schadebedrag van ruim 1 miljoen euro.

Volgens de Fraudehelpdesk ligt het voor de hand dat de coronacrisis hierbij een rol heeft gespeeld. “Doordat veel winkels waren gesloten, waren ook mensen die voorheen hun aankopen niet online deden aangewezen op webwinkels en handelsplaatsen. Daarnaast zagen we dat oplichters inspeelden op de situatie, bijvoorbeeld door mondkapjes, zelftests, desinfectiemiddelen of fitnessapparatuur aan te bieden.”

Wie online shopt krijgt het advies om eerst op de naam van de webwinkel te zoeken en bij negatieve recensies geen risico’s te nemen. “Een website vol spelfouten of kromme zinnen is in alle opzichten foute boel, evenals een webshop met slechts een handvol producten”, aldus de Fraudehelpdesk, die ook aanraadt om alert te zijn wanneer de domeinnaam niet hetzelfde is als de naam van de webshop of niet overeenkomt met de aangeboden producten.

Daarnaast kan worden gekeken of de winkel is aangesloten bij een organisatie die een keurmerk uitgeeft en kan via who.is worden gecontroleerd waar en wanneer het domein is geregistreerd. “Een site die pas zeer recent is geregistreerd en/of een Nederlandse website die is aangevraagd in het buitenland kunt u als verdacht beschouwen”, zo waarschuwt de Fraudehelpdesk.

Image

Source