Firefox gaat deze zomer standaard third-party trackers blokkeren, zodat gebruikers niet meer over meerdere websites kunnen worden gevolgd. Een maatregel die zowel voor adverteerders, websites als rapportages over het marktaandeel van Firefox gevolgen zal hebben.

Dat heeft Mozillas Jen Simmons bekendgemaakt. De browserontwikkelaar wil dit jaar actiever de privacy van Firefoxgebruikers gaan beschermen. De afgelopen maanden zijn er al verschillende opties aan de browser toegevoegd om first- en third-party trackers en cookies te blokkeren. Gebruikers moeten deze privacymaatregelen op dit moment nog zelf inschakelen.

Mozilla heeft echter aangekondigd dat het cross-site trackingcookies standaard gaat blokkeren. Bij cross-site tracking worden internetgebruikers over meerdere websites gevolgd. Het gaat dan onder andere om advertentietrackers die voor gerichte advertenties worden gebruikt. De maatregel zal dan ook worden gevoeld door advertentiebedrijven, maar zou uitgevers en websites op de lange termijn helpen, aldus Mozilla.

De browserontwikkelaar stelt dat het blokkeren van deze trackers ervoor kan zorgen dat websites niet goed meer werken. Met name bij websites die third-party content integreren. Daarom is Mozilla begonnen met het testen van de maatregel onder een selecte groep gebruikers. Het was nog onduidelijk wanneer de maatregel zou worden ingeschakeld, maar Simmons meldt dat het deze zomer zal gebeuren.

Het blokkeren van trackers heeft ook gevolgen voor Firefox zelf. Het zorgt er namelijk voor dat het marktaandeel van Firefox in overzichten kleiner wordt weergegeven dan het in werkelijkheid is. Mozilla zegt het beschermen van gebruikers belangrijker te vinden dan metingen over het marktaandeel. Het verkeerd weergeven van het marktaandeel kan er ook voor zorgen dat webontwikkelaars geen rekening met Firefox houden, omdat ze denken dat minder mensen de browser gebruiken dan daadwerkelijk het geval is.

Image