De Consumentenbond heeft uitgehaald naar achterafbetaaldienst AfterPay omdat het de aanpak van bestelfraude niet op orde zou hebben. Volgens de bond is bestelfraude via AfterPay “kinderlijk eenvoudig” en kregen het afgelopen jaar tal van slachtoffers met spookfacturen te maken. Het gaat om rekeningen van enkele tientjes tot honderden euro’s voor nooit bestelde goederen.

Bij de bestelfraude bestelt een oplichter online op naam en adres van een ander en kiest voor achteraf betalen via AfterPay. Vervolgens laat hij het pakket naar een ander afleveradres sturen. Wanneer AfterPay na een maand nog geen betaling heeft ontvangen stuurt het een herinnering naar het opgegeven factuuradres en komt de bestelfraude aan het licht.

Hoe de fraude precies werkt laat de Consumentenbond niet weten. Wel deelde het deze details naar eigen zeggen met AfterPay. “Maar het bedrijf reageert alleen in algemene zin, met dat het zijn fraudebestrijding op orde heeft”, aldus de Consumentenbond. Slachtoffers die een onterechte rekening kregen worden door AfterPay gevraagd om aangifte bij de politie te doen en een kopie van de aangifte met het bedrijf te delen.

Volgens Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, is dit de wereld op zijn kop. “Het slachtoffer moet zijn onschuld bewijzen, terwijl het lek bij Afterpay zit. Ook vragen een aangifte aan te leveren is niet in de haak. Afterpay vraagt zo persoonsgegevens af te staan, die notabene al een keer zijn misbruikt. We hebben de Autoriteit Persoonsgegevens hierover geïnformeerd, want we betwijfelen of dit volgens de regels is.”

Eerder stelde de Consumentenbond dat betaaldienst Klarna de beveiliging van accounts niet goed op orde had. Daarop liet het bedrijf weten extra verificatie te zullen gaan instellen, maar verdere details werden niet gegeven.

Source