De populaire datingapps Grindr, OK Cupid en Tinder verkopen gevoelige gebruikersdata zoals locatie en seksuele voorkeur door aan adverteerders zonder gebruikers daar goed over in te lichten, blijkt uit onderzoek van de Noorse Consumentenbond. Volgens de bond overtreden de apps daarmee de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), de Europese privacywetgeving.
De Consumentenbond onderzocht de datastromen van tien populaire gratis apps waaronder bekende datingapps als Tinder en Grindr en twee ovulatie-apps. Alle apps bleken gebruikersgegevens te verzamelen en speelden deze door naar in totaal 135 commerciële partijen.
Het delen van de data zou in de privacyvoorwaarden van de apps worden benoemd, maar dat is volgens de Consumentenbond niet voldoende. De apps vragen vooraf geen toestemming om de data te delen en het is voor gebruikers niet mogelijk om dit uit te zetten.
Volgens de onderzoekers verzamelt datingapp OKCupid een combinatie van “zeer persoonlijke informatie, zoals leeftijd, geslacht, locatie, geaardheid en drugsgebruik” die vervolgens gedeeld wordt met datahandelaren. Deze handelaren verkopen de data op hun beurt ook weer door.
Ook de app Grindr, die zich vooral richt op homo- en biseksuele, transgender- en queer-gebruikers, verkoopt locatiedata en de seksuele voorkeur van gebruikers door aan adverteerders. Op Android toestellen deelt Grindr zelfs data van gebruikers als ze in de privacyinstellingen van hun telefoon hebben aangegeven dat ze reclame-tracking niet toestaan, blijkt uit het onderzoek. De Noorse Consumentenbond heeft daarom een officiële klacht ingediend tegen de datingapp.
‘Dit is krankzinnig’
Sandra Molenaar, directeur van de Nederlandse Consumentenbond, vindt dat de politiek moet ingrijpen om consumenten te beschermen. “Het Noorse onderzoek toont aan dat consumenten de controle over hun data steeds meer kwijtraken. Door deze illegale datahandel kunnen bedrijven advertenties specifiek richten op bijvoorbeeld een 26-jarige homoseksuele, single vrouw in Amsterdam die wel eens recreatief drugs gebruikt. Dat is krankzinnig”, vindt Molenaar.
Ook maakt ze zich zorgen over de gevolgen als de data in verkeerde handen terecht komt. “Dan bestaat het risico op bijvoorbeeld discriminatie of manipulatie. En consumenten kunnen niets doen om dit te voorkomen.”
De Consumentenbond heeft het onderzoek aangedragen bij de Autoriteit Persoonsgegevens, de toezichthouder die zich in Nederland bezighoudt met privacyschendingen.