Een Brits pensioenbedrijf heeft een boete van omgerekend 47.000 euro gekregen wegens het versturen van 2 miljoen spamberichten. Het bedrijf had een marketingagent opgedragen om via third-party e-mailproviders een marketingcampagne uit te voeren.

Het pensioenbedrijf had zelfs nog advies van een databeschermingsconsultancy gevraagd, alsmede onafhankelijk juridisch advies over het gebruik van hosted marketing. Het advies bleek echter onnauwkeurig, zo laat de Britse privacytoezichthouder ICO vandaag weten. De derde partijen die werden ingeschakeld bleken internetgebruikers niet specifiek om toestemming te hebben gevraagd om reclame van het pensioenbedrijf te ontvangen, zoals wettelijk verplicht is.

“We erkennen dat Grove Pension Solutions stappen heeft genomen om te controleren dat hun marketingactiviteiten binnen de wet vielen, maar ze ontvingen misleidend advies. Uiteindelijk zijn zij verantwoordelijk om aan de wet te voldoen en hebben ze die overtreden. Het bedrijf had contact met ons kunnen opnemen en deze boete kunnen voorkomen”, aldus Andy White van de ICO.