Tegelijkertijd vraagt Brockell zich af of Google niet zag dat ze zocht naar “braxton hicks vs. preterm labor”; Engelse zoekwoorden bij een voortijdige bevalling. En vraagt ze: “Merkte je niet dat ik drie dagen stil was op sociale media, wat voor mij ongewoon is? Om vervolgens woorden te plaatsen als “diep bedroefd”, “probleem” en “doodgeboren” en de tweehonderd huilende emoji’s van mijn vrienden te krijgen? Is dat niet iets wat jullie kunnen volgen?”

De boodschap van Brockell is daarmee duidelijk. Ze vindt dat advertentiereuzen Facebook (waar ook Instagram onder valt), Google en Amazon beter moeten inspringen op wat mensen bezighoudt en wanneer dat verandert.

Een beter algoritme

“Als jullie algoritme slim genoeg is om te realiseren dat ik zwanger was of dat ik ben bevallen, dan moet het toch ook slim genoeg zijn om te weten dat mijn baby dood is en mij de juiste advertenties uitserveren”, schrijft ze daar zelf over.

Facebook vicepresident voor advertenties, Rob Goldman, reageerde vrij snel op haar brief. “Het spijt me enorm om dit te horen en dat je zo’n nare ervaring hebt met onze producten”, zegt hij op Twitter. Hij wees haar er vervolgens op dat er een instelling in Facebook zit waarmee ze dergelijke berichten kan verbergen.

https://nos.nl/l/2263510