De Belgische bank KBC heeft vorige week gewaarschuwd voor een phishingmail die achteraf zelf door de bank verstuurd bleek te zijn. De e-mail, die zowel naar klanten als niet-klanten werd gestuurd, had als onderwerp “Uw wagen verdient de beste bescherming!” en bood een gratis verzekering aan ontvangers die recent een nieuwe wagen hadden gekocht.

“Omdat de inhoud van de mail uiterst ongeloofwaardig leek, ging KBC er in eerste instantie van uit dat het hier ging om een phishingmail. KBC stuurde daarom zo snel mogelijk een waarschuwing uit met de vraag om niet op de mail door te klikken”, zo laat de bank in een verklaring weten (pdf). De bank stelde vervolgens een onderzoek in, dat door de vakantieperiode enige tijd in beslag nam.

Het onderzoek wees uit dat het om een menselijke fout ging. Daardoor was een bestaande e-mail die in het verleden naar een beperkt aantal klanten was verstuurd, opnieuw verzonden naar een oud, niet langer gebruikt adressenbestand. De bank zegt de fout te betreuren en heeft maatregelen genomen om dergelijke fouten in de toekomst te voorkomen.