In populaire Android-apps zou zonder medeweten van de ontwikkelaars een malafide advertentienetwerk worden ingezet, dat stiekem video’s afspeelde en zo de databundel en batterij van telefoons liet leeglopen, meldt BuzzFeed News.

Het netwerk verspreidde legitieme advertentiebanners, waarachter ongemerkt voor de gebruiker ook een video-advertentie zat verstopt, ontdekte fraudedetector Protected Media.

De video-advertenties werden ongemerkt afgespeeld, en daarom ook als bekeken geregistreerd. Zo kon fraudeur van de reclame-banner veel meer verdienen dan gebruikelijk, aangezien video-reclames vaak meer inkomsten opleveren dan banners.

Gebruikers gaven apps de schuld

Hoewel gebruikers van Android-apps de video niet zagen of hoorden, was het afspelen wel terug te zien in de batterijduur en de databundel. Ontwikkelaars kregen klachten van gebruikers, die apps de schuld gaven. Eén ontwikkelaar zegt vooral te hebben gevreesd voor de reputatie van zijn app, die gebruikers buiten zijn macht om een negatieve ervaring gaf.

Met het netwerk zou elke maand tientallen miljoen euro’s zijn verdiend. De ontwikkelaars van apps waarin de reclames stiekem werden afgespeeld zagen daar weinig van terug, zij werden alleen betaald voor de de reclamebonnen die gebruikers daadwerkelijk zagen.

Eén van de bedrijven die de malafide reclames aanbood is het Israëlische bedrijf Aniview. Dat bedrijf zegt echter slachtoffer te zijn van onbekende advertentiekapers. Aniview zegt dat het kapen van banners voor het stiekem afspelen van video’s inmiddels niet meer mogelijk is.

Nieuwsbrief

https://www.nu.nl/mobiel/5805177/accu-en-data-android-telefoons-sneller-op-door-malafide-reclame.html